Pelan Intergriti
Nasional (PIN) digubal dan dilancarkan untuk meningkatkan kesedaran, komitmen
dan kerjasama daripada pelbagai sektor negara dan lapisan masyarakat supaya membudayakan integriti. Tujuan PIN
adalah untuk menjadikan integriti sebagai budaya masyarakat, memperkukuhkan
asas moral masyarakat dan negara, disamping meningkatkan kesejahteraan hidup
rakyat, meningkatkan daya saing dan daya tahan negara dalam usaha menangani
cabaran globalisasi.
Rasional PIN adalah untuk
melahirkan masyarakat Malaysia mengikut acuan sendiri menjelang 2020. Fokus
terpenting ialah peningkatan dan pemantapan etika serta integriti yang perlu
menjadi budaya masyarakat. Pembangunan dan pertumbuhan negara yang dicapai
setakat ini banyak didasari oleh pengukuhan elemen nilai-nilai murni,
integriti, ketelusan dan akauntabiliti.
Petunjuk prestasi utama (KPI)
digunakan bagi menentukan keberhasilan usaha dan gerakan membudayakan integriti
masyarakat Malaysia sebagai Bidang Keberhasilan Utama (Key Result Area – KRA)
digariskan. Gabungan dua cara penilaian keberkesanan pelaksanaan strategi dan
program agenda integriti digariskan dalam PIN terus dilaksanakan dan diberikan
nilai tambah.
PIN diteruskan pada fasa kedua
mulai 2009 dengan memperkenalkan lima tekad integriti, iaitu merangkumi yang
berikut:
1
Tekad integriti satu – memerangi gejala rasuah, penyelewengan dan salah guna
kuasa secara menyeluruh dan berkesan.
2
Tekad integriti dua – meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian
perkhidmatan awam dan mengatasi karenah
birokrasi.
3
Tekad integriti tiga – meningkatkan tadbir urus korporat, etika perniagaan dan
tanggungjawab sosial korporat.
4
Tekad integriti empat – memantapkan institusi keluarga dan komuniti.
5
Tekad integriti lima – meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan masyarakat.
Faktor-faktor kemerosotan integriti
Faktor
|
Aspek kemerosotan
|
Individu
|
·
Kelemahan Individu
-
Kurang pendidikan
-
Etika kerja lemah
-
Tamak
-
Tidak nampak kelemahan sendiri
-
Tekanan hidup
|
Budaya
|
·
Budaya masyarakat yang kurang menitikberatkan integriti
-
Takut membuat laporan
-
Sikap tidak ambil peduli
-
Enggan melaporkan kesalahan
-
Budaya angguk dan ampu
|
Kepimpinan
|
·
Kurang berteladan, lemah iltizam
·
Arahan pemimpin yang melanggar prosedur dan peraturan
·
Cakap tak serupa bikin
|
Sistem dan Prosedur
|
·
Kurang ketulusan
·
Kelemahan sistem, prosedur dan garis panduan
·
Kurang penguatkuasaan
·
Penguatkuasaan berpilih
·
Kurang pemantauan dan penilaian
·
Keupayaan sumber manusia dan material yang terhad
·
Kerangka undang-undang lapuk dan percanggahan dalam perundangan
|
No comments:
Post a Comment